سیستم پیجینگ زندان یک سیستم ارتباطی است که در زندان‌ها استفاده می‌شود تا به مسئولان امکان ارسال پیام‌های فوری و اطلاعات مهم را برای زندانیان و کارکنان فراهم کند. این سیستم شامل دستگاه‌ پیجینگ و نرم‌افزارهای مرتبط است که به کارکنان زندان امکان می‌دهد پیام‌هایی را به زندانیان ارسال کرده و از آن‌ها دریافت کنند. این سیستم برای مدیریت امور روزانه زندان و برقراری ارتباط سریع و موثر بین کارکنان و زندانیان بسیار مفید است.
 

مزایای سیستم پیجینگ زندان

مزایای سیستم پیجینگ زندان شامل موارد زیر می‌شود:
ارتباط فوری: این سیستم به کارکنان زندان امکان ارسال پیام‌های فوری و اطلاعات مهم به زندانیان را فراهم می‌کند.
مدیریت بهتر: این سیستم به مدیران و کارکنان زندان کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به مدیریت زندان و امور روزانه را به صورت سریع و موثر مدیریت کنند.
افزایش امنیت: با استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه امکان ارسال هشدارها و پیام‌های اضطراری برای کارکنان زندان به منظور افزایش امنیت و پیشگیری از وقوع حوادث و رفتارهای ناخواسته فراهم می‌شود.
کاهش خطا: این سیستم می‌تواند به کارکنان زندان کمک کند تا از خطاها و اشتباهات در ارتباطات و اطلاعات کاهش یابد.
بهبود ارتباطات: سیستم پیجینگ می‌تواند بهبود ارتباطات بین کارکنان و زندانیان را فراهم کند و امکان ارتباط موثرتر و دقیق‌تر را فراهم آورد.
به طور کلی، سیستم پیجینگ زندان می‌تواند به بهبود ارتباطات، افزایش امنیت و بهبود مدیریت زندان کمک کند.
 

سیستم پیجینگ و تماس زندان

سیستم پیجینگ زندان یک سیستم تخصصی فراخوان و پخش صوت در محیط زندان است. این سیستم برای مدیریت، بازدارندگی، بهبود فضای زندان، کاهش هزینه‌های مدیریت و نگهداری و نیز بهبود نظارت در زندان‌ها به کار گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم‌های پیجینگ زندان‌ها بپردازیم و با راهکارهای دیجیتالی که برای این فضاهای خاص ارائه شده است بیشتر آشنا شویم.

 


 

پیجینگ تحت شبکه زندان

سیستم پیجینگ تحت شبکه زندان یک سیستم ارتباطی است که از طریق یک شبکه ارتباطی متصل به یک سرور مرکزی عمل می‌کند. این سیستم به کارکنان زندان امکان ارسال پیام‌های فوری و اطلاعات مهم به زندانیان را فراهم می‌کند و از آن‌ها پیام‌ها و اطلاعات مربوط به مدیریت زندان و امور روزانه را دریافت می‌کند. از طریق این سیستم، کارکنان می‌توانند پیام‌های متنی، صوتی یا تصویری را ارسال و دریافت کنند و از طریق یک رابط کاربری مناسب، ارتباطات خود را مدیریت کنند. این سیستم از تکنولوژی‌های شبکه مخابراتی مانند شبکه‌های بی‌سیم یا شبکه‌های محلی (LAN) استفاده می‌کند تا ارتباطات را فراهم کند.
 

ویژگی‌های خاص سیستم زندان‌ها

زندان‌ها فضاهای خاصی هستند. افرادی که در این فضا قرار گرفته‌اند در معرض انواع تنش‌های روحی، مالی و حقوقی هستند. در عین حال این افراد مدت زمان زیادی را در این فضا طی می‌کنند. لذا بر خلاف سیستم‌های پیجینگ دیگر در این سیستم‌ها باید موارد خاصی را رعایت کرد. که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:
• کیفیت صدا در سیستم‌های پیجینگ زندان نباید آزار دهنده و خشن باشد. این کار سبب ایجاد تنش‌های روحی و عصبی در افراد شده و می‌تواند به اختلال در محیط و آشوب برسد.
• سیستم صدا باید به گونه‌ای باشد که پیام‌های واضحی را برای افراد منتشر کند.
• سیستم پیجینگ زندان باید قابلیت‌هائی را مانند پخش منطقه‌ای صدا، توزیع صدای یکنواخت در محیط و یا امکان دسترسی کاربران در محیط برای توزیع صدا را بدهد.


• سیستم پیجینگ زندان باید به گونه‌ای باشد که مقاومت فیزیکی بالاتری نسبت به بقیه سیستم‌ها داشته باشد. همچنین دسترسی محدودی را در اختیار کاربران قرار دهد.
با توجه به آنچه که گفته شده در ادامه این مقاله به بررسی سیستم پیجینگ زندان و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

 

اینترکام سیستم پیجینگ زندان

اینترکام سیستم پیجینگ زندان یک سیستم ارتباطی است که بین زندانیان و کارکنان زندان استفاده می‌شود. این سیستم به زندانیان امکان می‌دهد تا با کارکنان زندان ارتباط برقرار کنند و درخواست‌های خود را ارائه کنند، به عنوان مثال برای درخواست پزشکی یا ارتباط با خانواده‌شان. این سیستم می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مدیریتی موثر برای ارتباطات داخلی زندان استفاده شود و به بهبود روابط بین زندانیان و کارکنان زندان کمک کند.
 

مشخصات سیستم پجینگ زندان

برای در اختیار داشتن یک سیستم پیجینگ مناسب در زندان‌ها، ما ناگزیر هستیم که از شبکه‌های کامپیوتری و دیجیتالی مبتنی بر IP آدرس‌ها استفاده کنیم. این کار سبب مدیریت جامع، متمرکز و انتخابی را به ما می‌دهد. فناوری‌های مبتنی بر IP به ما این قابلیت را می‌دهند که بتوانیم از بلندگو و میکروفن‌ها به صورت مستقل از هم استفاده کنیم. که در ادامه بیشتر به مزیت این روش پی می‌بریم.
سیستم‌های پجینیگ زندان اکنون مبتنی بر یک شبکه محلی کامپیوتری (LAN) با پشتیبانی از IP آدرس‌ها کار می‌کنند. همانطور که گفته شد بهره‌گیری از IP آدرس‌ها امکان دسترسی مستقل به هر کدام از دیوایس‌های در شبکه را مهیا می‌کنند همچنین با کمک آن‌ها می‌توانیم خطوط ارتباطی مشخصی را بین دیوایس‌های مختلف در شبکه تعیین کنیم.


در سیستم‌های پیجینگ زندان، دیوایس‌های مختلفی در محیط وجود دارند که به خاطر شرایط امنیتی موجود باید بسیار حساب شده و هماهنگ با هم دیگر کار کنند. در عین حال سیستم پیجینگ در اینجا بخشی از سیستم امنیتی زندان نیز تلقی می‌شود که باید بتواند به درستی و هماهنگی کامل با آن‌ها کار کند. در بیشتر زندان ها یک سیستم محلی مسئول حفظ سیستم‌های امنیتی و پیجینگ است و با کمک IP آدرس‌های سیستم‌های مختلف، زندان را نظارت و پایش می‌کند.


سیستم‌های پیجینگ زندان‌ها ترکیبی از تلفن‌های IP، سیستم‌های تماس داخلی، دوربین‌های نظارتی، اسپیکرهای دیجیتالی، میکروفن‌ محیطی، سیستم‌های SIP و نیز آلارم‌ها هستند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند بر اساس عملکرد خاصی مدیریت شوند. در سیستم‌های پیجینگ زندان کاربران این امکان را دارند که از یک اتاق کنترل مرکزی تمامی فعالیت‌های افراد را نظارت کنند و بر حسب محل وقوع حوادث پیام‌های مقتضی را تنها در همان ناحیه و نه کل محیط زندان پخش کنند. این کار ضمن حفظ آرامش بیشتر در زندان از ایجاد تنش‌های عصبی بین افراد جلوگیری می‌کند.

 

 

سیستم ارسال پیام‌های صوتی در اینجا مبتنی بر فناوری SIP (پروتکل تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال) و بازتولید آن بر اساس فناوری DSP (سیستم بازتولید کدهای دیجیتالی به صوتی است) به همین خاطر صدا پخش شده شفاف، بدون نویز و هواگیری است. در کنار سیستم پخش صدای مستقل، کاربرانی که در محیط هستند نیز می‌توانند با استفاده از اسپیکرهای اینترکام (Intercom) با بلندگوهای محیطی در تماس باشند و از طریق آن‌ها پیام‌های خودشان را پخش کنند. همچنین این امکان برای آن‌ها مهیاست که با کمک این سیستم پیام‌های خودشان را به مرکز کنترل ارسال کنند.


در کنار سیستم پیجینگ اتاق مرکزی، این امکان در سیستم‌های پیجینگ زندان مهیا است که با استفاده از تلفن‌های دارای فناوری IP تماس‌های تصویری و صوتی برقرار شود و همچنین با کمک آن‌ها بتوان پیام‌های صوتی را برای یک بلندگوی مشخص ارسال کرد. سیستم هشدار نیز از قابلیت‌های دیگر سیستم تلفن پیجینگ زندان است. بسته به شرایط محیطی مانند بروز حوادث، انتقال زندانیان و یا انضباط‌های محیطی، امکان پخش هشدارهای مختلف، بهره‌گیری از چراغ‌های هشدار و یا پخش صوت‌های ویژه وجود دارد.


برای مدیریت بهتر سیستم پیجینگ زندان‌ها این امکان را به ادمین شبکه می‌دهد که بتواند انواع سطوح دسترسی، پسوردهای متغییر، سیستم‌های کنترل از راه دور و نیز فایروال‌های مختلف را برای سیستم تعریف کند تا یک سیستم امن در اختیار کاربران قرار گیرد.

 

سیستم تماس زندان

سیستم تماس زندان یک راهکار ارتباطی برای یک محیط امنیتی است. زندان‌ها نیازمندی‌های خاصی در زمینه تماس‌های تلفنی و حفاظت از جان، مال و حقوق افراد دارند. افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند به خاطر وضعیت حقوقی خود نیازمند تماس‌های متعدد تلفنی هستند اما در کنار آن برخی از خلافکاران سابقه دار و یا مجرمین نیز ممکن است از این راه ارتباطی برای هماهنگی جرائم خود بهره بگیرند. در کنار این موارد تلفن شاید تنها راهی باشد که فرد زندانی بتواند از طریق آن با عزیزان خود در تماس باشد و کمی از غم مشکلات و فشارهای عصبی موجود در آن فضا بکاهد. به همین خاطر سیستم تلفن زندان باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که ضمن ایجاد یک تماس امن، امکان حفظ موارد امنیتی یاد شده را نیز به مدیران و کاربران آن بدهد.

 


 

راهکار سیستم تلفن زندان

برای آنکه بتوان مشکل تماس تلفن امن در زندان را بر طرف کردن چند راهکار ارائه شده است. اما راهکارهای سنتی ضمن هزینه بر بودن کارآئی لازم را ندارند. اکنون با وجود فناوری جدید، سیستم تلفن زندان از قابلیت‌های دیجیتالی بهره می‌برد که ضمن امنیت بالا، امکانات خوبی را در اختیار تماس گیرندگان و مدیران آن می‌دهد.
در سیستم‌های مدرن از دو قابلیت تماس تلفنی مبتنی بر IP و سیستم‌های کنترل سطح‌بندی شده استفاده شده است. با استفاده از سیستم‌های تماس مبتنی بر IP این امکان به وجود می‌آید که خطوط تماس مستقل از هم برای همه افراد ایجاد شود و شبکه بتواند خطوط ارتباطی مختلفی را پشتیبانی کند. این کار ضمن کاهش هزینه‌ها سبب بهره‌وری بهتر در محیط نیز می‌شود.


سیستم‌های مبتنی بر IP می‌توانند امکان کنترل تماس‌های هدایت شده را نیز میسر کند و هر کدام از بخش‌های زندان می‌توانند بدون تداخل با همدیگر تلفن‌های خودشان را در اختیار داشته باشند. در اینجا کیفیت صدا و نیز امکانات تماس خارجی و داخلی به صورت یکنواخت در شبکه توزیع می‌شود و نیازی به جابجائی افراد و یا فراخوان کردن آن‌ها به مرکز تلفن برای پاسخگوئی وجود ندارد.


سیستم‌های تلفن زندان به گونه ای طراحی شده است که تمامی مشخصات مکالمات مانند شماره تماس مخاطب، زمان تماس و مدت تماس را ذخیره کنند. همچنین این امکان وجود دارد که مدیر زندان به محتوای مکالمه ضبط شده زندانیان دسترسی داشته باشد. این کار برای نظارت‌های امنیتی در مورد مجرمین سابقه دار و یا جرائم خشن و سازمان یافته یک ضرورت است. در عین حال سیستم‌های تلفن زندان این قابلیت را دارند که تماس‌های محرمانه افراد با عزیزانشان را نیز پشتیبانی کنند. در اینجا ضمن حفظ کرامت انسانی افراد می‌توانند یک گفتگوی محرمانه و خصوصی را با عزیزان خودشان داشته باشند.


از ویژگی‌های دیگر سیستم تلفن زندان قابلیت ایجاد حساب‌های کاربری برای افراد است. این سیستم می‌تواند زمان مشخصی را برای مکالمه در اختیار هر زندانی قرار دهد تا از ایجاد صف و ازدحام در برابر تلفن جلوگیری شود. این کار ضمن ایجاد انضباط هزینه تماس‌های خارجی را نیز کاهش می‌دهد. به خاطر شرایط موجود در زندان‌ها، بدنه، دکمه‌ها و کابل‌های اتصال از جنس محکم‌تری نسبت به بقیه سیستم‌های تلفن ساخته می‌شود تا تلفن در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاوم باشد.

 

کلام آخر 

سیستم پیجینگ زندان یکی از ابزارهای موثر برای بهبود ارتباطات داخلی زندان است. این سیستم به زندانیان امکان می‌دهد تا با کارکنان زندان به راحتی و سریع ارتباط برقرار کنند و درخواست‌های خود را ارائه کنند. با استفاده از این سیستم، می‌توان به بهبود روابط بین زندانیان و کارکنان زندان کمک کرد و بهبود شرایط زندانیان را فراهم کرد. این سیستم به عنوان یک ابزار مدیریتی موثر در زندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش بهره‌وری در زندان‌ها کمک کند.

 

سوالات متداول


1. سیستم پیجینگ زندان چیست؟ 
سیستم پیجینگ زندان یک سیستم ارتباطی است که به زندانیان امکان می‌دهد تا پیام‌ها یا اعلان‌های مربوط به زندان را دریافت کنند.

 

2. چگونه زندانیان از سیستم پیجینگ استفاده می‌کنند؟ 

زندانیان می‌توانند از دستگاه‌های پیجینگی که در زندان نصب شده‌اند، استفاده کنند تا پیام‌ها یا اعلان‌های مربوط به زندان را دریافت کنند.

 

3. چه نوع اطلاعاتی از طریق سیستم پیجینگ زندان منتقل می‌شود؟ 
اطلاعاتی مانند اعلان‌های اداری، اطلاعیه‌های اضطراری، اعلان‌های مربوط به برنامه‌های زندان و همچنین پیام‌های از خانواده یا وکیلان زندانیان از طریق سیستم پیجینگ زندان منتقل می‌شود.

 

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ 

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه 

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه 

راهنمای تلفن صنعتی